پیوندها
صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > معماری اويونيک ماژولار يکپارچه چیست؟


  چاپ        ارسال به دوست

معماری اويونيک ماژولار يکپارچه چیست؟

طراحي و پياده سازي اويونيک ماژولار يکپارچه IMA  يكي از طرح هايي است كه با محوريت كارگروه اويونيك ستاد توسعه صنایع دانش بنیان هوايي و هوانوردي معاونت علمي در حال انجام است.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی  فناوری ریاست جمهوری، طراحي و پياده سازي اويونيک ماژولار يکپارچه IMA يكي از طرح هايي است كه با محوريت كارگروه اويونيك ستاد هوايي و هوانوردي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري و مشاركت صنايع، پژوهشكده ها و شركت هاي دانش بنيان هوايي فعال در حوزه اويونيك در حال انجام است.

ازاواسط دهه 1980، هدف صنايع هوايي طراحی معماري اويونيک جديدي براي کوچک سازي، سبک‌سازي و مقرون به صرفه کردن تجهيزات اويونيک بوده است. به طورکلي اویونیک ماژولار معرفي روشهايي است که منجر به صرف هزينه کمتر، قابليت اطمينان بالاتر و سهولت کاربري بيشتر نسبت به پياده سازي هاي اوليه اويونيک مي شود.

 

سيرتكامل معماري اويونيك

اين تکنولوژي باعث افزايش عملکرد و قدرت محاسباتی، کاهش پيچيدگي، افزایش قابليت اطمينان، کاهش وزن، حجم و توان مصرفی و کاهش سيم‌کشي‌های مورد نیاز در پرنده‌های تولیدی شده است. 

مراحل تکامل معماری اویونیک در صنایع هوایی عبارتند از معماري آنالوگ توزيع شده، معماري ديجيتال توزيع شده و معماري ديجيتال توزيع شده نسل دوم.

 

هدف‌هاي عملياتي

تا دهه 90 اویونیک هواپيماها بر مبنای معماری “Federated Architecture” يا به عبارتي “one function-one computer”  طراحی می‌شد. 

اين شيوه سرانجام با محدوديت جدي روبرو شد بدین ترتیب که تعداد زياد سیستم‌های اویونیکی پراکنده در پرنده‌ها، صنایع هوايي را براي تأمین قطعات يدکي و تعمیر آنها و نیز جایگزین کردن قطعات، متحمل هزينه هاي فراوان کرد. لذا صنایع هوا و فضا به منظور کاهش حجم، وزن و هزينه ها به سمت مجتمع‌سازي چندين وظیفه و عملیات بر روي یک سیستم پردازشی قدم‌هایی برداشت. 

مجتمع سازي تاثير بسزایی بر کاهش وزن و حجم سیستم‌های اویونیکی داشت و لذا قابلیت اطمینان، اشتراک‌گذاری منابع سخت‌افزاری، استفاده مجدد از مؤلفه‌های نرم‌افزاری و کاهش زمان و هزینه های تولید سیستم‌های اویونیکی انگيزه اصلي براي پردازش اطلاعات در يک کامپيوتر مرکزي شد.

معماری IMA در زمینه نگاهداری و پشتیبانی از سیستم‌های اویونیکی قابليت و امکانات جديدی ارائه کرد بطوریکه عمليات پشتیبانی و نگهداري از سیستم‌ها به ساده‌ترین و سریعترین حالت خود از زمان پیدایش سیستم‌های اویونیکی رسید. در این حالت کشف و رفع خطا در سیستم‌های اویونیکی به سرعت و بدون اشتباه قابل انجام است.

انتظار مي‌رود که با استفاده از معماری IMA، سیستم‌های اویونیکی از پيشرفت تکنولوژي بهره کامل را ببرند و بصورت موثري گسترش و توسعه يابند. هدف آن است که قابليت بروزرساني سيستم‌ها با هدف اضافه کردن وظايف جديد تنها بوسیله بارگذاري نرم افزارهای جدید انجام شود.

 

ساختار معماري اويونيک ماژولار یکپارچه

معماري اویونیک ماژولار یکپارچه اغلب داراي يک یا چند کامپيوتر مرکزي است که کليه وظايف را انجام مي‌دهد. اين کامپيوتر از چندين ماژول تشکيل شده است که هر ماژول دارای وظايف مشخصي است. ویژگی اصلی اين ماژول‌هاLRMs (Line Replaceable Modules) سهولت تعمير و نگهداری آنها است.

استفاده از کامپيوترهاي با قدرت پردازشی و قابلیت اطمینان بالا و سیستم‌های عامل هوایی و نرم‌افزارهای هوایی با استانداردهای خاص و سختگیرانه هوایی برای مدیریت و تخصیص منابع، از ویژگی‌های اصلی پیاده‌سازی معماری اویونیک ماژولار یکپارچه است. 

تبادل اطلاعات اغلب بصورت نرم‌افزاری و با سرعت و قابلیت اطمینان بالا انجام می‌شود و برای تبادل داده بین ماژول‌های مختلف در کامپیوتر مرکزی از باس داده محلی استفاده می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های این نوع معماری مقاومت در برابر خطا، خرابي و نیز جلوگیری از پخش و انتشار خطا در بین ماژول‌ها است. 

این معماری قابليت سازگاری سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بالایی دارد بطوریکه می‌توان برروی کامپیوتر مرکزی تجهيزات سازندگان مختلف را به سادگی با هم ترکيب کرد.

بیشتر فعاليت‌هاي مهندسي در معماري ماژولار اويونيك یکپارچه، نرم افزاري است لذا براي تعريف وظايف جديد تنها كافي است نرم افزارهاي طراحي شده را تغيير داد.

ماژول‌ها در داخل کابينت کامپیوتر مرکزی نصب می‌شوند و انتقال داده ها بين کامپیوترهای مرکزی از طريق دیتاباس مقاوم نسبت به نويز و خطاهاي ارتباطي انجام مي‌شود. در اين معماري سخت‌افزار به عنوان رابط الکتريکي عمل مي‌کند و عملکرد  دستگاه‌هاي اويونيکي پرنده توسط توابع نرم‌افزاري تعیین و پیاده‌سازی مي‌شوند.

 

کاربرد معماری اویونیک ماژولار یکپارچه

انتظار مي‌رود معماری اویونیک ماژولار یکپارچه نیازمندی‌های چهارگروه تخصصی مختلف را که در تعيين اويونيک هواپيماهاي تجاري دخيل هستند را برآورده سازد که این 4 گروه تخصصی شامل خطوط هوايي، سازندگان بدنه هواپيما، سازندگان تجهيزات اويونيک و مجوز دهندگان می شود.


٠٩:٤٠ - 1396/07/03    /    شماره : ٢٧٥٦٣    /    تعداد نمایش : ٨٢


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




©تمامی حقوق متعلق به این سایت و برای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری محفوظ می باشد.www.isti.ir