پیوندها
صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > جایگاه ایران در صنعت تعمیر، نگهداری و اورهال هواپیما


  چاپ        ارسال به دوست

جایگاه ایران در صنعت تعمیر، نگهداری و اورهال هواپیما

اورهال هواپیما در حقیقت چک اساسی هواپیما است بدین معنی که هواپیما به مدت یک سال در آشیانه می‌خوابد و چکهای گوناگونی بر روی آن انجام می‌شود، بدین معنی که بسیاری از قسمتهای هواپیما برای بازرسی خوردگی آن باز شده و بسیاری از قطعات آن تعویض می‌شود.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صنعت هوايي كشور در طول سال‌هاي دفاع مقدس تجربيات ارزنده¬اي در اين زمينه كسب کرده و سرمايه¬گذاري¬هاي صنعتي گسترده¬اي توسط ارگان‌هاي مختلف در زمينة طراحي، ساخت، مونتاژ، تعمير و نگهداري هواپيماهاي مختلف صورت گرفته است.

صنعت نگهداری و تعمیر یکی از صنایع مهم و زیرساختی بخش حمل و نقل هوایی محسوب می شود این صنعت با بهره گیری از روش های استاندارد و دستورالعمل های فنی موجود که از سوی شرکت های سازنده وسیله هوایی و برنامه ریزان نگهداری و تعمیر ارائه می شود، هواپیما را همیشه آماده خدمت رسانی کرده و قابلیت اطمینان کارکرد هواپیما را تضمین می کند، منابع مورد نیاز این صنعت شامل منابع سرمایه ای، انسانی و کارفرمایی است و درست همین منابع نیز در حال حاضر جزء چالش های این صنعت در کشور محسوب می شود.

با ورود هواپیما به کشور ایران که از دهه اول سال 1300 شروع شد، به تبع ان مراکز نگهداری و تعمیر احداث و با ورود هواپیماهای بزرگ تر و سنگین تر دارای ساختار و تشکیلات سازمانی نیز شد، در حال حاضر تعداد قابل توجهی از مراکز تعمیر و نگهداری هواپیما در کشور وجود دارد که این مراکز با داشتن نیروی انسانی متخصص و تسهیلات مورد نیاز تجربیات خوبی در این زمینه دارند.

این مراکز چک های نوع A ، B و C و در برخی موارد نوع D ناوگان هوایی کشور را انجام می دهند و فقط پاسخگوی نیاز داخلی کشور بوده و جای ایران در بازار صنعت نگهداری و تعمیر دنیا و بازارهای منطقه ای در سطح بین المللی با توجه به پتانسیل های بالا خالی است.

چالش های موجود در این صنعت در ایران شامل منابع انسانی و سرمایه ای، منابع انسانی کارفرمایی و سن ناوگان هوایی می شود که در زمینه منابع انسانی و سرمایه ای می توان گفت، از آنجاییکه منابع انسانی به کار گیرنده سایر عوامل این صنعت هستند اهمیت بسیار زیادی دارد، اگر نیروی انسانی آموزش ببیند به گونه ای که آموزش مذکور موجب افزایش سهم کار در اقتصاد این صنعت شود در آن صورت سرمایه انسانی به وجود می آید.

منابع سرمایه ای شامل ابزار، ماشین آلات، ساختمان، مواد اولیه، موجودی کالا و قطعات در انبار و غیره می شود که با عامل انسانی ترکیب شده تا خدمات نگهداری و تعمیر به مشتریان ارائه شود.

منابع انسانی کارفرمایی نیز در این صنعت اهمیت بالایی دارد و در صورت نبودن این منابع، صنعت مذکور به نتیجه نرسیده و لنگ خواهد زد و بالا رفتن سن میانگین ناوگان هوایی کشور به بالای بیست سال درصد از کار افتادگی و خرابی های پیش بینی نشده را بالا برده و ایرلاین ها را با چالش مواجه کرده است.

طبق برآوردهايی که صورت گرفته است هزينه تعمير و نگهداري يك هواپيما در دوران عمرش چندين برابر (2تا3 برابر) قيمت اوليه هواپيما است، اهميت و ارزش تعميرات نگهداري به گونه‌اي است كه از پارامترهاي مهم و كليدي در انتخاب و بهره‌برداري هواپيماها در خطوط هوايي دنيا است.

اهمیت تعمیرات و نگهداری در برخی از صنایع به حدی است که در صورت عدم رعایت آن جان افراد به خطر خواهد افتاد، لذا دراینگونه موارد تمهیدات بسیاری در جهت انجام عملیات تعمیرات و نگهداری صورت می گیرد و گاهی اوقات این امر آنقدر اهمیت پیدا می کند که یک رشته دانشگاهی اختصاصی به آن بوجود آمده و متقاضیات پذیرش در اینگونه رشته ها نیز از میان افراد خاص و متعهد و بعد از گذراندن مصاحبه های خاص مورد پذیرش قرار می گیرند و یکی از صنایع حساسی که در آن به دلیل اهمیت جان انسان ها تعمیرات و نگهداری از اهمیت ویژه برخوردار است صنعت هواپیمایی است.


٠٩:٥٠ - 1396/07/18    /    شماره : ٢٧٨٥١    /    تعداد نمایش : ٥١


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




©تمامی حقوق متعلق به این سایت و برای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری محفوظ می باشد.www.isti.ir