پیوندها
صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > در مورد ابرهای رعد و برقی و تاثیر آن بر روی هواپیماها بدانیم.


  چاپ        ارسال به دوست

در مورد ابرهای رعد و برقی و تاثیر آن بر روی هواپیماها بدانیم.

در مورد ابرهای رعد و برقی و تاثیر آن بر روی هواپیماها بدانیم.

طبق آمار تخمین زده شده، در هر لحظه در حدود ۱۸۰۰ طوفان رعد و برقی در سراسر کره زمین وجود دارد. حال این طوفان ها چگونه به وجود می آیند و تاثیر آنها بر روی هواپیما ها چیست؟ ابر های رعد و برقی (Thunderstorm) نتیجه ی بالا رفتن جریانات هوایی به ارتفاعات بالا هستند. این بالا رفتن جریانات هوایی به دلایل مختلفی رخ میدهند. رایج ترین دلیل آن، گرم شدن غیر یکنواخت سطح زمین، به خصوص در فصل تابستان میباشد که باعث ایجاد ناپایداری حرارتی در اتمسفر میگردد. در طول روز، سطح زمین توسط تشعشعات خورشید گرم میشود، اما بسیار پیش می آید که قسمتی از سطح زمین نسبت به سطوح اطراف گرمتر شود.

هوای قرار گرفته روی این سطوح نیز خصوصیات دمایی این سطوح را گرفته و به دلیل اینکه هوای گرم سبک تر از هوای سردتر میباشد، هوایی که روی سطح گرم قرار گرفته به سمت بالا حرکت میکند. اساس به وجود آمدن ابر ها نیز همانگونه که در پستهای قبل ذکر شد، بالا رفتن جریان هوا میباشد تا جایی که به دمای نقطه شبنم برسد و فرآیند میعان رخ دهد.

تشکیل ابر های رعد و برقی شامل ۳ مرحله میباشد. مرحله ابتدایی یا همان مرحله کومولوس( Cumulus stage)، مرحله بلوغ(Mature stage)، و مرحله از هم پاشیدگی(Dissipating stage). در مرحله کومولوس، جریانات بسیار شدید بالارونده وجود دارد. یعنی به دلیل ایجاد ناپایداری شدید حرارتی، جریان هوا به شدت به سمت ارتفاعات بالا برده میشود. در ارتفاعات بالا، این جریانات تبدیل به ابرهای کومولوس بسیار بزرگی میشوند که عرض آنها در حدود ۵ مایل میباشد و ارتفاع قله آن تا ۲۵۰۰۰ پا میرسد. در طول این مرحله و در درون ابر فقط جریانات شدید بالارونده وجود دارد. این مرحله در حدود ۲۰ دقیقه به طول می انجامد.

 در مرحله بلوغ، بخشی از جریانات شدید بالارونده شروع به سقوط به سمت پایین میکنند تا جایی که به نرخ ۲۰۰۰ پا در دقیقه میرسند. در این مرحله نیز همچنان جریانات شدید بالارونده تا نرخ ۱۰۰۰۰ پا در دقیقه وجود دارد. در این مرحله، جریانات شدید پایین رونده همراه با بارندگی شدید و حتی تگرگ میباشند. بالا رفتن ذرات باران و تگرگ و سپس سقوط آنها باعث به وجود آمدن الکتریسیته ساکن در داخل ابر میشود. قله ابر در مرحله دوم دارای بار مثبت، کف ابر دارای بار منفی و سطح زمین دارای بار مثبت میباشد. این امر باعث ایجاد رعد و برق میگردد. به طور کلی هواپیماها مجهز به تخلیه کننده جریان ساکن (Static discharger) میباشند که بر روی لبه های پشتی سطوح کنترل هواپیما نصب شده است تا در صورت برخورد رعد و برق, امکان رد کردن آنها را داشته باشد.

در نهایت، در مرحله از هم پاشیدگی، از شدت جریانات بالارونده کاسته شده و این جریانات بالارونده فقط در قسمت بالای ابر در نزدیکی قله ابر وجود دارند. قسمت اعظم ابر دارای جریانات شدید پایین رونده میباشد. بارندگی در این مرحله همچنان شدید میباشد اما شدت آن از مرحله بلوغ کمتر است. این مرحله در حدود یک ساعت و نیم الی دو ساعت و نیم به طول می انجامد.

در داخل و اطراف این ابر ها، اغتشاشات(Turbulence) شدیدی وجود دارد. در این شرایط خطر آسیب دیدگی بد نه هواپیما وجود دارد. همچنین در صورتی که دمای هوای داخل ابر زیر صفر درجه تا منفی ۴۵ درجه سانتیگراد باشد، خطر یخ زدگی سطوح کنترل هواپیما و بدنه نیز وجود دارد. در زیر این ابر ها نیز بارش شدید تگرگ ممکن است وجود داشته باشد که هواپیما را با خطر آسیب دیدگی بدنه و شیشه های کابین خلبان تهدید میکند.

در نهایت، خود رعد و برق نیز میتواند خطراتی برای هواپیما از جمله کوری موقتی برای خلبانان به دلیل برق زدگی چشم، اختلال در سیستم های ناوبری، آسیب دیدگی بدنه هواپیما در صورت شدید بودن رعد و برق و اشتعال بخار سوخت موجود در مخازن سوخت هواپیما در صورتی که مخازن تقریبا خالی از سوخت باشند را داشته باشد.

منبع: Meteorology oxford, Mach4


١٠:٠٥ - 1396/10/19    /    شماره : ٣٠٥٧٢    /    تعداد نمایش : ١٠٤


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




©تمامی حقوق متعلق به این سایت و برای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری محفوظ می باشد.www.isti.ir