پیوندها
صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > سیگنال های نوری چه کمکی به خلبانان میکنند؟


  چاپ        ارسال به دوست

سیگنال های نوری چه کمکی به خلبانان میکنند؟

سیگنال های نوری چه کمکی به خلبانان میکنند؟

خلبانان باید آمادگی تفسیر سیگنال های نوری که ممکن است با آنها روبرو شوند را داشته باشند و بر اساس آنها اقدامات لازم را انجام دهند. همانند رانندگان اتومبیل که باید معنا و مفهوم چراغ های راهنمایی را که در چهارراه ها وجود دارد را بدانند.

سیگنال های نوری به وسیله واحد کنترل ترافیک هوایی(ATC) و توسط دستگاهی به نام Light gun در شرایطی خاص به سمت هواپیما فرستاده میشود تا مفهوم مشخصی را به خلبان ارسال کند. Light gun همانند یک تفنگ میماند که امکان نشانه گیری توسط آن وجود داشته و نور را به سمت هواپیما ارسال میکند.

شاید این سوال برای شما به وجود آید که چرا خلبان با توجه به وجود ارتباطات رادیویی نیازمند این سیگنال های نوری میباشد؟ در حقیقت شما به عنوان یک خلبان به ندرت نیازمند این سیگنال های نوری میشوید, به عبارتی در زمانی که به دلیل نقص به وجود آمده در سیستم های ارتباطات رادیویی امکان برقراری ارتباط رادیویی بین واحدهای کنترل ترافیک هوایی مثل برج مراقبت و خلبان وجود نداشته باشد، به منظور هدایت ترافیک های مجاور فرودگاه از سیگنال های نوری استفاده میگردد که به ۳ رنگ سبز، قرمز و سفید میباشند و هریک دستورات خاصی را به خلبان میدهند.

نور سبز ممتد(Steady green) : این نور برای هواپیمایی که بر روی سطح فرودگاه قرار دارد به معنای دریافت اجازه جهت عمل برخاست و برای هواپیمایی که در پرواز می باشد به معنای دریافت اجازه برای فرود بر روی باند می باشد.

نور قرمز ممتد(Steady red) : این نور برای هواپیمایی که بر روی سطح فرودگاه قرار دارد به معنای توقف و ایست می باشد و برای هواپیمایی که در پرواز است به معنای این میباشد که به هواپیمای دیگر راه دهد و خود به عمل Circling یعنی گردش حول یک نقطه بپردازد. رنگ قرمز ممتد همانند چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی به معنای ایست می باشد. هواپیمایی که در حال پرواز می باشد چون نمیتواند در یک مکان بایستد برای حفظ موقعیت خود به اجبار باید حول یک نقطه گردش کند.

نور سبز چشمک زن(Flashing green) : این نور برای هواپیمایی که بر روی سطح فرودگاه قرار دارد به معنای دریافت اجازه جهت عمل تاکسی کردن و برای هواپیمایی که در پرواز می باشد به معنای بازگشت برای فرود می باشد که در زمان مناسب به دنبال این سیگنال، نور سبز ممتد نیز به سمت خلبان فرستاده خواهد شد که همانطور که گفته شد نشان دهنده ی دریافت اجازه برای فرود می باشد.

نور قرمز چشمک زن(Flashing red) : این نور برای هواپیمایی که بر روی سطح فرودگاه قرار دارد به معنای ترک کردن باند و منطقه ی فرود میباشد و برای هواپیمایی که در پرواز است به معنای خطر میباشد و این پیغام را به خلبان مخابره میکند که باند فرودگاه جهت عمل فرود ایمن نیست.

نور سفید چشمک زن(Flashing white) : این نور برای هواپیمایی که بر روی سطح فرودگاه قرار دارد به معنای بازگشت هواپیما به نقطه ی اولیه ای که از آنجا شروع به حرکت کرده و برای هواپیمایی که در پرواز است به معنی دریافت مجوز فرود در آن فرودگاه و ادامه دادن به سمت پارکینگ (Apron) میباشد.(مجوز فرود و تاکسی کردن در زمان های مقتضی برای خلبان ارسال خواهد شد)

منبع : Annex 2


١٠:٥٠ - 1396/11/21    /    شماره : ٣١٧٦٠    /    تعداد نمایش : ٤٨


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




©تمامی حقوق متعلق به این سایت و برای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری محفوظ می باشد.www.isti.ir