پیوندها
مصوبات

بسمه تعالی

 

 

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی

کمیته سیاستگذاری توسعه هوانوردی عمومی

به منظور اجرایی نمودن ابلاغیه مقام معظم رهبری و سیاستهای دولت محترم و دستورالعمل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و در راستای حمایت از شرکتهای دانش بنیان تولیدکننده هواپیماهای فوق سبک UL ، خیلی سبک VLA، سبک Light و SPORT  داخلی و در راستای حمایت از کاربران و مراکز آموزش خلبانی و خدمات هوایی، صورتجلسه مورخ 09/04/1393 تنظیم و پیشنهادهای مشروح ذیل مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.

  1.  هواپپیمای خارجی سبک و فوق سبک که می خواهد برای آموزش خلبانی C of A از سازمان هواپیمایی کشوری اخذ نمایند حداکثر 13 سال از ساخت آن گذشته باشد  (13 سال ساخت و کمتر مجاز به آموزش خلبانی می باشد).

شایان ذکر است هواپیماهای سبک موجود در کشور در امور متعدد دیگری می توانند مورد استفاده قرار گیرند از جمله: ایرتاکسی (حمل مسافر)، نقشه برداری، عکسبرداری، حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی، کشاورزی، راهداری، شخصی (VIP)، تفریحی، حمل بار و ....

  1. شرکت های دانش‌بنیان تولیدکننده هواپیماهای فوق سبک و سبک داخلی به ترتیب زیر در قالب 3 دسته "رتبه بندی" می‌شوند:

الف- دسته اول. رتبه یک: طراح و سازنده که موفق به دریافت TC از سازمان هواپیمایی کشوری شده‌است.

ب- دسته دوم. رتبه دو: سازنده (تولید کننده تحت لیسانس خارجی با دریافت مجوز ساخت یا تولید از سازمان هواپیمایی کشور)

ج- دسته سوم. رتبه سه: وارد کننده و مونتاژ کننده (وسایل پرنده خارجی)

رتبه های فوق به ترتیب نزولی نشان دهنده سطح علمی تکنولوژی و توان اجرایی شرکت مربوطه خواهد بود، به گونه ای که رتبه یک بالاترین سطح علمی و فناوری را دارد و توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به شرکتهای دانش بنیان حائز شرایط (که توسط کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‎بنیان موفق به کسب عنوان شرکت‎ دانش‎بنیان شده‌اند) اعطا، حمایت و کمک می شوند.

اعطا این رتبه نه تنها مورد پذیرش و تأیید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می باشد، بلکه مورد تأیید سازمان هواپیمایی کشور و شرکت مادر تخصصی فرودگاههای کشور هم می باشد.

  1. حمایت های مالی از تولیدات داخل:

چهار تولیدکننده داخل، به شرح ذیل مورد حمایت قرار گیرند:

الف) ارائه وام چهار درصد جهت خریداری 100 فروند از تولیدات چهار سازنده معتبر، از هر شرکت به میزان 25 فروند؛

- جهت حمایت از تولیدکنندگان داخلی برای اجرای بند فوق، بر اساس ظرفیت تولید سالانه تا سقف 25 فروند از قرار حداقل  10 فروند در سال، تسهیلات کم‎بهره برای چهار تولیدکننده داخلی جهت خرید اقلام، مواد و تجهیزات در اختیار آن‎ها قرار گیرد.

 

ب) حمایت بلاعوض به صورت تخصیص بودجه به منظور ایجاد تکنولوژی برای فروند اول برای چهار سازنده معتبر؛

- به‌منظور توسعه هوانوردی عمومی، یک فروند از تولیدات حمایت شده توسط معاونت محترم ریاست جمهوری در یکی از مراکز آموزش خلبانی که توسط تولید کننده انتخاب می‌شود، برای بهره‎برداری و معرفی آن به خریداران به روش آموزش خلبانی با آن وسیله در اختیار آن مرکز مورد نظر قرار گیرد.

 

4- حمایت از بهره برداران و خریداران تولیدات داخلی:

بدیهی است هرگونه حمایت از بهره برداران و خریداران تولیدات داخلی به طور غیر مستقیم حمایت از تولیدکنندگان حمایت از تولیدکنندگان به‌شمار می‌آید؛ لذا شایسته است به نحو مقتضی از خریداران تولیدات هوایی و هوانوردی داخلی نیز پشتیبانی مناسب صورت پذیرد.

 بهره برداران تولیدات داخل بطور عمده با دو ارگان در ارتباط مستقیم هستند و حمایت این دو ارگان می تواند تشویق و رغبت خریداران به تولیدات داخل را بالا برده و آنها را به سمت شرکتهای دانش بنیان داخلی هدایت و متمایل نماید. این دو ارگان و نحوه حمایت آنها به شرح زیر می باشد:

الف- حمایت سازمان هواپیمایی کشوری از بهره برداران تولیدات داخل:

-         تسریع در اعطا AWOC (مجوز عملیات پرواز) به مدارس خلبانی و مراکزی که از تولیدات داخل استفاده نمایند.

-         تسریع در صدور گواهی ثبت هواپیماهای تولید داخل.

-         تسریع در صدور  C of A .

-         امتحان تایپ نیروهای فنی آموزش دیده بر روی این نوع هواپیماها در دوره زمانی نزدیک به هم برگزار شده و در اولویت برنامه ریزی امتحانات قرار داشته باشند تا زمان برگزاری امتحانات و دریافت گواهینامه توسط متقاضیان، مجوز نیروهای فنی معرفی شده از سوی بهره‎برداران برای ترخیص خدمت وسایل پرنده صادر گردد.

ب- حمایت های شرکت فرودگاههای کشور از بهره برداران تولیدات داخل:

-         تسریع در بررسی طرحها و درخواستهای این دسته از متقاضیان در هیأت تشخیص.

-         اعطای تخفیف 40% در خدمات فرودگاهی به مراکزی که بیش از 60% هواپیماهای آنها از نوع تولید داخل باشد؛ خدمات فرودگاهی شامل: خدمات ناوبری هوایی، نشست و برخاست، پارکینگ.

تذکر: فرودگاه‎هایی که تحت مالکیت سایر نهادهای دولتی هستند نیز شامل این حمایت می‎شوند.

-        تخفیف 50% در اجاره بها زمین و یا اماکنی که در اختیار این بهره برداران قرار می گیرد.

 

 

 

 

 

   دانلود : aen_name_1.pdf           حجم فایل 520 KB
©تمامی حقوق متعلق به این سایت و برای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری محفوظ می باشد.www.isti.ir